Intercambio de experiencias entre mulleres en relación aos riscos asociados á violencia, especialmente no ámbito da saúde sexual e reprodutiva, en El Viejo (Nicaragua)

No marco do proxecto “Prevención da Violencia de Xénero e mellora da Saúde Sexual e Reprodutiva das mulleres en 10 comunidades do Vello, Chinandega (Nicaragua)” Fase 2, cofinanciado pola Xunta de Galicia e executado por APADEIM e Fundación Mujeres, leváronse a cabo as mesas de análises sobre a situación de Violencia de Xénero e a saúde sexual e reprodutiva con autoridades locais, funcionariado e líderes e lideresas das comunidades. Esta actividade correspóndese co resultado 3 do proxecto: Fortalecido o Observatorio de Violencia de Xénero e Saúde Sexual e Reprodutiva, publicados e difundidos os datos de violencia e SSR no municipio.

A reflexión, durante o desenvolvemento da mesa, incluíu a análise dos contextos socioeconómicos e xurídicos nos escenarios comunitarios, municipais e departamentais, vistos como espazos desventaxosos para a defensa dos dereitos das mulleres.

Durante o devandito análise abordáronse as seguintes condicións e situacións de maior vulnerabilidade para as mulleres, por exemplo o fluxo migratorio que, aínda que é visualizado por moitas mulleres como unha alternativa para afastarse das súas contornas de violencia, con todo, tamén pode ser unha situación de risco (malos tratos, agresións físicas, psicolóxicas e sexuais) produto da súa condición irregular nos pasos fronteirizos e países de destino.

A xustificación e normalización da violencia foi outro punto que sobresaíu na reflexión do colectivo de mulleres, quen expresaba a necesidade de recoñecer as expresións e manifestacións da violencia no día a día da súa vida nas comunidades.

Un escenario de preocupación foi a implicación da violencia na vida sexual e reprodutiva das mulleres, onde case sempre se atopan en desvantaxe, pois seguen tendo dificultades para protexer as súas relacións sexuais debido á resistencia masculina para o uso de métodos de barreira para a protección de ITS- VIH. As mulleres falaron tamén sobre a confianza nas súas parellas, aínda sabendo que a infidelidade masculina segue sendo unha práctica habitual, asumiron que necesitan recoñecer mellor estas expresións e coidar os seus corpos e a súa integridade física e sexual, antes de ter maiores complicacións na súa saúde que, na maioría dos casos, adoitan ser irreversibles.

Abordáronse de forma analítica os contextos socio-xurídicos que adoitan ser desventaxosos para as mulleres, por exemplo os elementos que avalan a mediación na penalización da violencia cara á muller. Neste análisis as mulleres manifestaron ás e os representantes de institucións e sociedade civil presentes (Defensoría Pública, Xulgado de violencia de xénero, xornalistas independentes, PROFAMILIA, Nicas Migrantes, ASODEL, APADEIM, MOVEMENTO DE MUJERES DE CHINANDEGA) a importancia de que a policía, ministerio público, fiscalía e xulgados de Violencia actúen de maneira consensuada no marco da resposta efectiva ante a violencia cara ás mulleres. As instancias presentes acordaron accións conxuntas para este fin, comezando por involucrarse de forma máis activa nestes espazos de analise.