Finaliza con éxito o proxecto de cooperación internacional sobre empoderamento socioeconómico levado a cabo na serra ecuatoriana

Durante as dúas anualidades que estivo operativo o proxecto “Fomentando iniciativas produtivas con valor agregado para a redución da pobreza e a exclusión das mulleres da Parroquia de Quisapincha, Tungurahua”, cofinanciado pola Xunta de Galicia e promovido por Fundación Humana Pueblo a Pueblo – Ecuador e Fundación Mujeres, puidéronse levar a cabo todas as actividades previstas permitindo facer un peche exitoso do mesmo, a pesar das dificultades que han ir xurdindo nestes anos a raíz, principalmente, da crise sanitaria da COVID – 19.

A continuación detállanse algúns dos logros conseguidos desde a posta en marcha do proxecto:

Resultado 1: R1 “Fortalecida a capacidade de produción, transformación e comercialización das asociacións produtoras de uvilla con enfoque de xénero e agroecología”.

• Co obxectivo de contar con información actualizada sobre a situación socioeconómica e a cadea produtiva da uvilla das participantes do proxecto, elaborouse un estudo de liña basee ao comezo do proxecto, a cal foi aplicada a un grupo de 146 agricultoras/es.
  • Integrantes de 9 Asociacións reciben formación en BPAS, xestión empresarial e fortalecemento organizativo.
  • Na segunda anualidade incorpóranse 37 cultivos de hortalizas e 163 cultivos de uvilla (110 parcelas de mulleres e 53 parcelas de homes) os cales se diversifican coa produción de hortalizas.
  • Iniciouse a construción do centro de provisión nunha terreo propiedade de FHPP-E, o cal será entregado (cesión) á organización Pushak Kawsay (corporación) cando esta lograse a súa constitución. Así mesmo, 65  produtoras/é (20 homes e 45 mulleres) comezaron a comercializar uvilla.
  • Elaboración dunha marca propia (logotipo corporativo) da corporación Pushak Kawsay.

Resultado 2: Fortalecida a capacidade de conciencia crítica de xénero para a incidencia nas asociacións produtoras, facendo énfase no empoderamiento económico das mulleres a partir de intereses estratéxicos de xénero.

• Leváronse a cabo 6 talleres sobre xénero, autonomía, empoderamiento económico e dereitos das mulleres (máis os reforzos correpondientes) aos que asistiron de maneira regular unhas 51 mulleres.
  • A finais de ano dous levou a cabo o Encontro para o Intercambio de Experiencias de Empoderamiento Económico entre mulleres produtoras dentro da Economía Popular e Solidaria, cuxa finalidade foi que as produtoras e emprendedoras poidan crear redes e alianzas que amplíen as súas oportunidades de comercio, compartir problemáticas e éxitos  e que contou coa participación activa de 154 mulleres (dun total de 189 acodes asistentes).

Resultado 3: Xerados espazos de reflexión comunitarios para a construción de relacións igualitarias entre homes e mulleres para previr a violencia de xénero.

• Leváronse a cabo talleres de sensibilización a homes novos e adultos sobre xénero, corresponsabilidade, tipos de masculinidad e violencia de xénero, nos que  participaron de maneira regular 25 homes.
  • A finais do ano dous levouse a cabo un encontro de reflexión sobre corresponsabilidade familiar, paternidade responsable, comunicación afectiva e asertiva para a prevención de violencia, cuxos obxectivos principais foron facilitar un espazo de convivencia no que homes e mulleres puidesen adquirir ferramentas prácticas para expresar os seus pensamentos e afectos, fomentar a comunicación asertiva como ferramenta para a prevención de violencia e construír alianzas para a prevención da violencia de xénero nas comunidades. Devandito encontro contou coa participación activa de 214 persoas (112 mulleres, 51 homes, 26 nenas e 25 nenos).

A valoración xeral do proxecto é positiva, xa que en termos xerais logrouse unha correcta implementación do proxecto, de acordo co inicialmente previsto e tendo en conta todos os factores externos que tiveron lugar durante a execución como o Paro Nacional ou a pandemia do COVID-19. Ademais, realizáronse actividades adicionais non contempladas que lle dan un valor engadido ao proxecto.

Coa implementación do proxecto mellorouse a autonomía económica e social das mulleres a través do fortalecemento das capacidades produtivas, xa que coñecen e están a aplicar as técnicas aprendidas, achegando á súa seguridade e soberanía alimentaria. Ademais, contan con ingresos adicionais procedentes da produción de uvilla. Doutra banda, as mulleres crearon alianzas estratéxicas entre as asociacións participantes e as institucións públicas para dar continuidade ás actividades de produción de uvilla, verduras e hortalizas.  Así mesmo, a través das capacitacións, as mulleres fortaleceron as súas capacidades para administrar e xestionar as súas propias vidas, expresando o que senten e pensan sen causar dano. Obsérvanse cambios na forma de ser e facer das mulleres, interveñen e participan das reunións das asociacións e as súas comunidades, din o que pensan sen medo e falan de dereitos cando alguén tenta invisibilizar os seus discursos.

Pola súa banda, os homes son agora menos remisos a participar de temas que involucran o seu benestar emocional, buscan expresar o que senten sen xerar violencia (berros e ofensas), comparten as tarefas do fogar, escoitan á súa familia e tentan relacionarse sen recaer na violencia. Recoñecen que homes e mulleres teñen dereitos e  obrigacións, que poden asumir cargos dentro das súas asociacións e non por iso son menos responsables nos seus fogares, xa que todo o reprodutivo involucra a homes e mulleres.

A pesar de todo iso, Fundación Mujeres e Fundación Humana Pobo a Pobo Ecuador son conscientes de que segue sendo importante reforzar accións e axuntar esforzos para seguir traballando en prol da igualdade de dereitos e desenvolver accións que favorezan a redución da feminización da pobreza e a exclusión das mulleres da serra ecuatoriana.